25/09

Wat vaccins doen met je lichaam en wel of niet sporten na vaccinaties

Thorbjorn De Brul

Wat vaccins doen met je lichaam en wel of niet sporten na vaccinaties?

Een noodzakelijk kwaad?

In België is alleen een polio vaccinatie verplicht. Toch laten we ons massaal vaccinneren tegen tal van mogelijke ziektes. Vaccins zijn nochtans niet ongevaarlijk. Wat doen die vaccinaties eigenlijk met ons lichaam? Mag je meteen sporten na vaccinaties? En wat is het effect op je sportprestaties? Bij Topsportadvies beperken we vaccinaties bij voorkeur tot een minimum. We kunnen ook het belang van een aangepast vaccinatiebeleid en trainingsschema voor topsporters niet genoeg benadrukken. Al zijn onderstaande tips uiteraard voor iedereen van toepassing en niet alleen voor topsporters...

Waar zit het risico juist?

Om ervoor te zorgen dat een vaccin zo efficiënt mogelijk werkt, worden er diverse hulpstoffen aan toegevoegd. Kwik, aluminium, formaldehyde, fenoxyethanol, amfotericine B en phenol bijvoorbeeld. Niet het vaccin zelf, maar deze hulpstoffen zijn giftig voor het lichaam. Vooral uitscheidingsorganen (bv. lever en nieren) krijgen het zwaar te verduren om deze toxische stoffen te verwerken. Hetzelfde geldt trouwens voor de courant voorgeschreven cortisone infiltraties. Ook NSAID ontstekingsremmers zitten namelijk boordevol schadelijke additieven.

De negatieve invloed van de giftige hulpstoffen in vaccins is gedocumenteerd en bewezen. De gifwijzer van de Belgische Overheid geeft aan dat deze stoffen in te grote dosissen kunnen leiden tot:

  • neurologische aandoeningen
  • ontwikkeling van kanker
  • ontstaan van auto-immuunziekten
  • aantasten van ons immuunsysteem

Wist je trouwens dat vaccins ook een negatief effect hebben op het emotionele luik van het lichaam én je sportieve prestaties?

Korte en lange termijn risico’s van vaccinatie

Als het over klachten na vaccinaties op korte termijn gaat, halen de meeste mensen slapeloosheid, trillingen, huiduitslag, koorts, koortsstuipen en ademhalingsproblemen aan.

Over de schadelijke invloed van hulpstoffen in vaccinaties op lange termijn, werd helaas nog maar weinig betrouwbaar onderzoek verricht. Ook geruststellende informatie is dus moeilijk te vinden.

Vaccinaties bij topsporters vergen een andere aanpak!

Je kan uiteraard best een arts raadplegen bij aanhoudende klachten, maar voor gewone stervelingen zijn de symptomen na vaccinatie meestal hooguit vervelend.

Bij topsporters ligt dat echter net iets anders. Zij moeten vaak veel reizen en hebben daardoor meer vaccinaties nodig om hen tegen verschillende mogelijke ziektes te beschermen. Alleen is een lichaam in topvorm net gevoeliger aan de mogelijke bijwerkingen van die inentingen. Bovendien hebben die bijwerkingen ook een rechtstreeks effect op de sportieve prestaties...

Bij vaccinaties wordt een kleine hoeveelheid van de ziektekiemen in het lichaam gebracht. Net genoeg om je lichaam weerstand en immuniteit te laten opbouwen. De dosis is normaal klein genoeg om de ziekte niet volledig te laten doorbreken. Je wordt echter hoe dan ook “een klein beetje ziek”. Sporten na vaccinaties is daardoor gelijk aan ziek sporten en dat is ook niet zonder gevaar of sportief nadeel. Uit ervaring weten we bijvoorbeeld dat profvoetballers na een jaarlijkse griepspuit toch behoorlijk ziek worden en slechter presteren.

“Zeker bij topsport is een doordacht vaccinatiebeleid met een aangepast trainingsschema ontzettend belangrijk.”

Wel of niet vaccineren dan?

Een gezond lichaam heeft in principe een doeltreffend afweersysteem en geen vaccins nodig. Als je er toch voor zou kiezen om je te laten vaccineren, dan is het raadzaam om de toxines in je lichaam duidelijk in kaart te laten brengen met een oligoscan én de negatieve effecten van de giftige hulpstoffen zoveel mogelijk te neutraliseren. Met causopractische remedies bij Topsportadvies bijvoorbeeld. Met professionele testen, causale analyses en plantenstoffen gaan we op zoek naar de dieperliggende oorzaken van klachten om ze nadien aan de basis te verhelpen.

Sport en vaccinatietips

Om het sporten na vaccinaties zo soepel mogelijk te laten verlopen, houd je best rekening met volgende aandachtspunten:

  • Laat eerst een oligoscan uitvoeren om de balans van hormonen en toxische stoffen in je lichaam in kaart te brengen. Vooraf professioneel advies inwinnen voor een maatwerk vaccinatiebeleid en trainingsschema is ook een aanrader.
  • Standaardvaccinaties of vaccinaties die je ver op voorhand kan plannen, laat je best aan het begin van een rustperiode uitvoeren.
  • Direct sporten na vaccinaties of toch beter even wachten? Train de 2 dagen voor de inenting iets minder intensief om je lichaam de tijd en rust te gunnen om voldoende weerstand op te bouwen. Denk hierbij zeker ook aan gezonde voeding!
  • Wanneer je bepaalde lichaamsdelen meer gebruikt dan andere voor je sport, kan je het prikje best in je niet-dominante ledemaat laten zetten. (bij tennissers de minst gebruikte arm bijvoorbeeld).

Terug op topniveau sporten na vaccinaties?

Bij Topsportadvies bieden we multidisciplinaire sportbegeleiding voor en na vaccinatie om de impact van de inentingen op je gezondheid en sportprestaties zoveel mogelijk te beperken.

PRIK EEN DATUM VOOR EEN AFSPRAAK

Ontvang gratis topadviezen via onze nieuwsbrief