20/06

Hoe records sneuvelen dankzij spierversterkende oefeningen en functioneel trainen

Thorbjorn De Brul

Hoe records sneuvelen dankzij spierversterkende oefeningen en functioneel trainen

Een “ja, maar” verhaal

Welke sport je ook beoefent, spierversterkende oefeningen horen zeker in je trainingsschema. Door net die spieren te trainen die je effectief in jouw discipline gebruikt, zal je namelijk beter presteren of sneller excelleren. MAAR het is wel belangrijk om alles in balans te houden. Conditietraining en krachttraining moeten evenwichtig verdeeld worden en je vergeet ook best niet om ook de spieren die je minder vaak inzet te trainen. Anders riskeer je bij de minste beweging overbelasting of blessures en een lichaam uit balans.

Waarom krachttraining?

Jaag je al een tijdje op een nieuw persoonlijk record? Richt je dan specifiek op die spiergroepen die worden ingezet bij jouw sport. Doelgericht en functioneel trainen zal verrassende resultaten opleveren. Verbeterde prestaties zijn echter zeker niet de enige reden om spierversterkende oefeningen in te bouwen in je trainingsschema. Daar zijn nog tal van goede redenen voor:

Je voorkomt blessures

Spieren ondersteunen pezen, zenuwen én botten door ze te ontlasten. Spierversterkende oefeningen maken bijgevolg niet alleen de spieren, maar ook de pezen en botten sterker. Bij lopers kunnen zwakke kuitspieren bijvoorbeeld leiden tot irritatie aan de achillespees. Sterke kuitspieren voorkomen op hun beert dat de pees (snel) geïrriteerd raakt.

Je wordt sneller

Ben je een loper, zwemmer of fietser? Dan zorgt meer spierkracht er rechtstreeks voor dat je sneller bent. Ook voor andere sporten geldt dat krachttraining zorgt voor een toename in Type II snelle spiervezels. Die spiervezels zorgen voor kracht en uithoudingsvermogen, verbranden vetten en koolhydraten en faciliteren de anaerobe omzetting van glucose via glycolyse. Zo genereren de spieren meer kracht door gewoon efficiënter te functioneren. Doordat je lichaam “zuiniger” wordt, spaar je bovendien energie. Handig voor de eindspurt of sprint.

Je verbetert je techniek

Bij alle sporten is een juiste techniek cruciaal. Train je hard, maar wild en onbezonnen, dan kweek je naast de juiste spieren ook overtollige ballast. Een lichaam in evenwicht zorgt er letterlijk voor dat je de juiste balans kunt aanhouden, maar omgekeerd geldt ook. Bij (hard)lopen kunnen onnodig veel beenspieren je te zwaar en inefficiënt maken. Bij een tekort aan spieren kan ook je heup wat inzakken. Hierdoor raakt je landingsbeen iets te vroeg de grond en kan je je benen niet optimaal strekken.

Je herstelt sneller

Spierversterkende oefeningen hebben een gunstig effect op je hormoonhuishouding. Vooral de anabole hormonen, zoals testosteron en verschillende soorten groeihormoon (GH), zijn verhoogd in de 15-30 minuten na het beëindigen van de training (waarbij de training een voldoende hoge stimulus moet hebben). Testosteron en insuline zorgen onder meer voor spiergroei en hebben dus een positief effect op het herstel na een training.

Wat mag je verwachten?

De mate waarin een menselijk lichaam zich aanpast en geoptimaliseerd kan worden, is ronduit spectaculair te noemen. Hoe grenzen steeds worden verlegd en records worden verpulverd, zien we dagelijks aan de topprestaties van atleten die minutieus sleutelen aan hun organisme. Het nodigt zelfs uit tot filosofische vragen over de grenzen van het menselijke kunnen.

Ook jij kan jezelf verbazen over waartoe je fysiek in staat bent wanneer je weldoordacht en doelgericht je lichaam optimaliseert. Persoonlijke records zijn zo gedoemd om te sneuvelen, de verdiende voldoening en mentale stabiliteit krijg je er gratis bij.

Enkele praktische tips

Voor een correcte en gezonde krachttraining met spierversterkende oefeningen let je best op volgende zaken:

  • train regelmatig
  • zorg voor een goede warming-up
  • hou je spierspanning continu onder controle
  • let op een correcte uitvoering van de bewegingen
  • pauzeer af en toe om je lichaam te laten herstellen
  • adem gelijkmatig en voorkom een geforceerde ademhaling
  • verhoog met regelmatige tussenpozen de belasting om blokkering te voorkomen

Liever functionele training bij onze coaches?

 Bekijk hier één van onze begeleide trainingen samen met Ortwin De Wolf, Keeper bij Sporting Lokeren in 1ste Nationale. 

 Bij Topsportadvies kan je een trainingsschema op maat laten samenstellen of functioneel trainen tijdens een one-on-one sessie. Vertel ons maar welke klachten of persoonlijke records je wil overwinnen, dan gaan we samen met jou aan de slag. 

Meer weten over functioneel trainen?

Ontvang gratis topadviezen via onze nieuwsbrief