01/06

Waarom sporten met ibuprofen niet zo verstandig is

Thorbjorn De Brul

Waarom sporten met ibuprofen niet zo verstandig is

Even slikken en gaan?

Kleine pijntjes en ontstekingen; iedere sporter krijgt er wel eens mee te maken. Velen lossen dit simpel op door ontstekingsremmers te slikken. Maar is sporten met ibuprofen wel verstandig en remmen deze middelen niet meer af dan alleen de ontsteking? Algemeen gesteld zal het voordeel van pijnbestrijding zelden opwegen tegen de verschillende nadelen.

De grootste topsporters doen het”, ik zie geen probleem…

Topsporters zoeken altijd hun grenzen op. En soms gaan ze er zelfs over. Ze doen er echt alles aan om die ene topprestatie neer te zetten. Niet zelden trainen ze daardoor teveel of zoeken ze hun toevlucht in pijnstillers, ontstekingsremmers of uiteindelijk zelfs doping. Vaak nemen ze dat risico bewust. Te vroeg gestaakte carrières en erger zijn hiervan veel vaker het resultaat dan puike prestaties.

Jij hebt waarschijnlijk geen medisch team rond je dat de dosis, samenstelling, risico’s en impact dagelijks voor je opvolgt. Wil jij echt evenveel risico nemen zonder die professionele begeleiding? Lees eerst nog maar even verder wat pijnstillers en ontstekingsremmers precies met je lichaam doen.

Hoe zinvol is die pijnstiller of ontstekingsremmer

Voordat je een pijnstiller neemt, is het verstandig om even stil te staan waarom je dit eigenlijk doet.

  • Neem je pijnstillers om een blessure niet te voelen?
    Pijn is een natuurlijk signaal waarmee je lichaam vraagt om deze plek even rust te gunnen. Ga je die plek toch verder overbelasten, dan heb je binnenkort waarschijnlijk veel meer pijnlijke zones. Je blessure zal minder snel genezen en meestal zelfs erger worden.
  • Om in een wedstrijd dieper te kunnen gaan of de vermoeidheid te overwinnen?
    In dit geval ga je sporten met ibuprofen als prestatie bevorderend middel. Dat is uiteraard al even dubieus als het klinkt en net zo gevaarlijk als alle andere vormen van doping.
  • Om te trainen zonder remmingen?
    Een ongewenst effect van sporten met ibuprofen en andere ontstekingsremmers is dat ze niet alleen de ontstekingen in het lichaam wegnemen, maar ook de prikkel elimineren voor je lichaam om zichzelf voortdurend aan te passen. Op deze manier kun je zo intensief trainen als je wil, zonder dat je lichaam stimulans voelt om zich te verbeteren... en laat dat nu net het beoogde effect van jouw bloed, zweet en soms zelfs tranen zijn!

De gevolgen..

Andere schadelijke gevolgen van ontstekingsremmers zijn onder andere irritatie en beschadiging van de darmwand en de maag doordat ze onder andere de slijmvliezen zeer zwak en doorlaatbaar maken. Ze bemoeilijken ook de doorstroming van het bloed naar de nieren. Bovendien beperken ontstekingsremmers de toegankelijkheid van sulfaten die je nodig hebt om kraakbeen aan te maken.

Lees meer over de impact van ontstekingsremmers op je hormonenbalans en de beter geschikte voedingssupplementen.

Kortom, je lichaamshuishouding geraakt volledig ontregeld en je spieren en botten worden net zwakker waardoor je training net het omgekeerde effect oplevert. Sporten met ibuprofen is volstrekt zinloos.

Wat dan wel?

Als je echt niet zonder pijnbestrijding kan, kies je best voor pijnstillers op basis van paracetamol. Die werken namelijk louter pijnstillend en koortswerend. Ibuprofen werkt eerder ontstekingsremmend met alle bovenvermelde gevolgen vandien. Maar... Het zelf genererend vermogen van een gezond lichaam verhelpt een ontsteking automatisch na ongeveer 96 uur. Je kan dus ook gewoon even doorbijten en je lichaam vanzelf laten genezen zonder al die risico’s en bijwerkingen van medische ontstekingsremmers. Veel beter kan je voldoende omega-3 vetzuren in je voedingsschema voorzien (bv. in vette vissoorten en visolie supplementen). Die vetzuren faciliteren immers het genezingsproces, beschermen je tegen chronische ontstekingsziekten en tal van andere aandoeningen en ze maken ook de spieren en pezen soepeler.

Omega 3 capsules

 

Meer over het natuurlijke genezingsproces bij ontstekingen en die Omega-3 vetzuren

Maatwerk met resultaat

Blessures, pijn en andere sport gerelateerde ongemakken worden veroorzaakt door diverse factoren. Trauma, ongeluk, overbelasting, verkramping, stress… het is belangrijk om helder te krijgen waar bij jou het schoentje wringt. Bij Topsportadvies gaan we vanuit een totalitaire benadering op zoek naar de onderliggende oorzaken om een gericht actieplan uit te werken.

Start hier

Ontvang gratis topadviezen via onze nieuwsbrief