Functionele Training

Wat maakt 'Applied Functional Science' zo goed? Of wat is het verschil met de  klassieke kinesitherapeut of personal trainer en de geneeskunde zoals wij het in onze ruime regio kennen?

 

Binnen de praktijk hebben we ons verder ontwikkeld in het revaliderende aspect en in het functioneel trainen aan het Gary-Gray Institute te Adrian (Michigan - USA). Daarom heeft Topsportadvies ook de nodige biomechanische tools om proactief de sporter beter te laten functioneren in functie van zijn sport, dit om blessures samen op te volgen en de oorzaak van de letsels op te sporen, wat in deze tijd nog te weinig wordt gedaan.

De basis van deze opleiding is een zeer gedetailleerde kennis van de biomechanica in het lichaam, hoe alles met elkaar gelinkt is en hoe de verschillende delen van ons lichaam een invloed op elkaar hebben. Dan hebben we het hier dan nog alleen maar over de botten/gewrichten, spieren en zenuwstelsel.
De principes van AFS geven ons betere inzichten in hoe spieren (functionele anatomie) en gewrichten (kettingreacties) effectief functioneren tijdens bewegingen, rekening houdende met oa. de zwaartekracht, de grondreactiekrachten, momentum, de positie van het lichaam, ...

 

Eens de bewegingsanalyse gemaakt (screening/assessment), is het ons uiteindelijke doel om compensaties in het lichaam op te sporen en aan te pakken. Op die manier kan men aan blessurepreventie doen, aan performance training (vermijden van energy leaks) en 'functionele' revalidatie (volgens de werking van het lichaam). Een oorzakelijke aanpak dus (die zijn nut heeft bij bv. chronische letsels of herval ) in plaats van een symptomatische ( medicatie, pijnstillers, ontstekingsremmers, cortisonen, operatie ).

Er zijn maar al te veel mensen die steeds blijven hervallen in letsels of lichamelijke ongemakken, omdat de oorzaak niet wordt gezocht of gevonden. Uitspraken zoals : 'je zal ermee moeten leren leven', 'je bent blessuregevoelig' of 'stop dan maar met je passie' zijn vaak vermijdbaar of onterecht en zijn pas gegrond na een uitgebreid 'oorzakelijk' onderzoek en dito begeleiding. Eens we de connectie oorzaak- gevolg kunnen verbreken, blijkt dat de persoon in kwestie perfect kan functioneren, sporten, pijnvrij blijven, ... Maar met een kritische kijk naar het functioneel trainen moet men altijd rekening houden hoe de atleet functioneert en beweegt. Men weet dat spieren werken in drie vlakken (frontaal, sagitaal, transversaal), rekeninghoudend met de grondreactiekracht en zwaartekracht. Indien men de spieren in één van die vlakken niet gaat trainen is de kans reëel dat men eventuele overbelastingsblessures gaat ontwikkelen. Men moet altijd oefeningen geven in 3D en ook rekening houden naar de beste positie en werkelijke houding van elke atleet vb voetballer, basketballer, volleyballer liggen niet op de grond tijdens het sporten. Gaat men dan stabilisatie oefeningen geven al liggend? Als je weet dat uw lichaam en spieren anders gaan reageren als men staat in plaats van dat men ligt, daarbij nog rekeninghoudend met de zwaartekracht en grondreactiekracht die erbij komen. Zijn dan oefeningen al liggend voor deze disciplines een meerwaarde?

Hierbij wil ik gewoon even stilstaan zodat men zelf eens kan nadenken wat de beste functionele oplossing zou zijn. Applied Functional Science houdt ook rekening met hoe het zenuwstelsel werkt en gaat zoveel mogelijk logische signalen geven naar onze proprioceptoren. Om die reden zullen de manipulaties (FMR = functional manual reaction) steeds uitgevoerd worden vanuit een logische beweging, en zelden of nooit vanuit een onnatuurlijke positie. Om die reden is een gedetailleerde kennis van de bewegingen in onze spieren en gewrichten essentieel.

Ons doel is in de praktijk patiënten (top-/ recreant sporters van alle disciplines) individueel biomechanisch en functioneel gaat begeleiden volgens de strategieën van het Applied Functional Science (AFS) van het Gary-Gray Institute.

Volgende trainingsmodules bieden we u aan:

Formule 1:

10 individuele sessies voor 600euro gecombineerd met een biomechanische pre - en post screening van 160euro inclusief voedingsanalyse via het GPS systeem. Daarbij kunt u ook gebruik maken van de trainingsruimte na reservatie. 

Als extra service inclusief: 1 paar loopschoenen.

Formule 2:

25 individuele + 2 extra supplementaire sessies voor 1500€ gecombineerd met een biomechanische pre - post screening van 160€ inclusief voedingsanalyse via het GPS systeem. Daarbij kunt u ook gebruik maken van de trainingsruimte na reservatie.

Als extra service inclusief: 1 paar loopschoenen.

Formule 3:

2 individuele sessies per maand inclusief gebruik maken van de trainingsruimte na reservatie: kostprijs 160euro gecombineerd met een biomechanische pre- en post screening van 160euro inclusief voedingsanalyse via het GPS systeem. 

Formule 4:

Duo training 10 sessies per training 40€ pp of 800€ voor de 10sessies gecombineerd met een biomechanische pre - post screening van 160€ inclusief voedingsanalyse via het GPS systeem.

Formule 5:

10 Groepstraining met min en max 4 personen (samen met vrienden, collega’s…). 200euro/pp inclusief pre-screening naar voedingsanalyse via het GPS systeem.

Klanten getuigen over deze service

Bedankt om mij eindelijk hoop te geven!
Johan Van Cauwenberg
Bedankt om mij eindelijk hoop te geven!
Ik ben 50 jaar en sukkel al van mijn 20 jaar met nek, lage rug en nog meer. Vanuit Hemiksem kom ik naar Topsportadvies te Lokeren. Wat deze jongens op zo een korte tijd hebben gedaan voor mij is ongelooflijk!! Veel respect voor jullie en vooral thanks voor mij eindelijk hoop te geven.

Wij bloggen graag over onze ervaringen en zoveel meer