23/01

Een optimaal bioritme is de sleutel voor betere sportprestaties

Thorbjörn de Brul

Wat is een optimaal bioritme voor onze sporters?

De sleutel tot het succes bij het herstel van het lichaam?

Slapen is voor zwakkelingen? Think again!

Veel te vaak is het team van Topsportadvies getuige van pees- en spierletsels bij sporters als gevolg van een verstoord bioritme. Het belang van een goed bioritme wordt vaak onderschat. Waarom is dit dan zo belangrijk? En wat is de werking ervan? De homo sapiens, waar we van afstammen, vindt zijn oorsprong rond de evenaar. Daar is het steeds 12 uren dag en 12 uren nacht. Dit is het bioritme waar we genetisch voor geprogrammeerd zijn. Het beste zijn we dus 12 uren actief en 12 uren in rust. Indien dit ritme te vaak ontregeld wordt, zal er energie aan de spieren onttrokken worden om de hersenen en het immuunsysteem hun bijhorend bioritme te reguleren.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we ons natuurlijk bioritme in stand houden? Tijdens de 12 actieve uren gelden volgende regels:

  1. 2 tot 3 maaltijden, inclusief tussendoortjes.
  2. Actief bezig zijn ( werk, bewegen, sporten)
  3. Aanwezigheid van blauw licht (blauw licht van de lucht, maar ook van ipad, TV, pc, smartphone...) 

Twaalf uren nadat we uit bed zijn opgestaan, eindigt de actieve fase en komen we tot rust. Tijdens deze passieve periode moeten we bovenstaande regels vermijden zodat we 's nachts Melatonine kunnen aanmaken. Melatonine is ons inslaaphormoon en wordt gemaakt uit serotonine op voorwaarde dat de nodige vitamines (B-vitamines) aanwezig zijn en op voorwaarde dat het donker is! Met andere woorden zijn voeding, sport en blauw licht uit den boze tijdens deze 12 rust-uren. Dus ook de late trainingsuren van veel jonge sporters passen niet in ons bioritme. Als je dus 's morgens om 8u opstaat zou je na 20u 's avonds niets meer mogen eten, sporten of blootgesteld worden aan blauw licht afkomstig van computer, TV of smartphone. Gelukkig bestaan er blauwlichtfilters die je kan installeren op je computer of smartphone.

Applicaties zoals 'Twilight' of 'flux' zijn op alle toestellen te installeren en filteren 's avonds het blauwe licht zodat dit geen invloed heeft op de productie van Melatonine. Ook een bril met een blauwlichtfilter is een optie voor tijdens het televisie kijken. Ook een hete douche stimuleert de aanmaak van Melatonine. Indien je 's avonds toch nog een maaltijd nuttigt, kies dan voor een eiwitrijke maaltijd in plaats van vetten en koolhydraten. Want net zoals koffie en energy drinks maken vetten en koolhydraten je lichaam alerter waardoor je niet kan inslapen. Koffie kan 's morgens wel met mate gedronken worden, maar later op de dag mijd je deze beter. Energy drinks zijn overigens nooit een goeie keuze! 

Ontvang gratis topadviezen via onze nieuwsbrief